In 21.08.2012 pe site-ul Ministerului de finante a fost publicat un Proiect de Ordin pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată .
Potrivit Referatului de aprobare, conform Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele prevăzute de această lege au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale individuale potrivit reglementărilor contabile aplicabile. Pentru operatorii economici, reglementările contabile se emit de către Ministerul Finanţelor Publice. Operatorii economici aplică la această dată Reglementări/e contabile conforme cu Directiva a lV-a a Comunităţilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, întocmind situaţii financiare anuale individuale în baza acestor reglementări.
Începând cu exerciţiul financiar al anului 2007, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare la data bilanţului sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată aplică Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS) la întocmirea situaţiilor financiare consolidate. Această cerinţă decurge din prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate.
Potrivit prevederilor art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 881/2012 privind aplicarea de către societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată a Standarde/or Internaţionale de Raportare Financiară începând cu exerciţiul financiar al anului 2012, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată au obligaţia de a aplica IFRS la întocmirea situaţiilor financiare anuale individuale.
Pentru exerciţiul financiar al anului 2012, situaţiile financiare anuale individuale în baza IFRS se întocmesc prin retratarea informaţiilor din contabilitatea organizată în baza Reglementări/or contabile conforme cu Directiva a lV-a a Comunităţilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
În acest scop, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată retratează, potrivit IFRS, datele şi informaţiile din contabilitate şi din balanţa de verificare întocmită la 31 decembrie 2012 în baza Reglementări/or contabile conforme cu Directiva a lV-a a Comunităţilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare, obţinându-se astfel balanţa de verificare la 31 decembrie 2012.
Balanţa de verificare la 31 decembrie 2012 rezultată în urma retratării în baza IFRS este documentul contabil utilizat pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operaţiunilor de retratare efectuate de către societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, precum şi principalul instrument pe baza căruia se întocmesc situaţiile financiare anuale individuale la 31.12.2012 în baza IFRS.
II. Necesitatea elaborării proiectului Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aplicabile societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată Protecţia investitorilor şi păstrarea încrederii în pieţele financiare reprezintă un aspect important urmărit în procesul de armonizare contabilă, în scopul oferirii acestora de informaţii utile pentru luarea deciziilor.
Datorită încrederii pe care o implică un sistem de raportare în baza IFRS, companiile care aplică Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS) pot avea acces mai uşor la resursele necesare finanţării.
Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile operatorilor economici, inclusiv societăţilor comerciale ale căror valori mobiliare la data bilanţului sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cuprind şi unele tratamente contabile preluate din IFRS.
Există, totuşi, diferenţe semnificative în ceea ce priveşte tratamentele contabile prevăzute de reglementările naţionale şi IFRS, precum şi modul de prezentare a informaţiilor, ceea ce face ca situaţiile financiare anuale individuale întocmite în baza celor două reglementări să fie diferite, atât în ceea ce priveşte indicatorii economico-financiari, cât şi modul de prezentare a acestora.
Întocmirea şi publicarea de către societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată a două seturi distincte de situaţii financiare anuale individuale, respectiv în baza reglementărilor conforme cu directiva comunitară şi a IFRS, pot genera interpretări din partea utilizatorilor acestor informaţii, inclusiv de către investitorii actuali şi potenţiali.
Situaţiile financiare anuale întocmite de entităţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată trebuie să fie explicite şi să ofere investitorilor şi finanţatorilor, în special, informaţiile de care aceştia au nevoie în luarea deciziilor.
Totodată, având în vedere necesitatea deschiderii pieţei naţionale către pieţele externe şi nevoia atragerii de capital, se impune instituirea unui cadru de reglementare financiar care să asigure comparabilitatea informaţiilor publicate de companiile naţionale cu cele referitoare la entităţi similare tranzacţionate pe alte pieţe.
1. Aspecte reglementate prin proiectul de ordin
Prin proiectul de ordin s-a urmărit reglementarea, în principal, a următoarelor aspecte:
– aplicarea reglementărilor contabile prevăzute în Anexa la proiectul de ordin, împreună cu prevederile legii contabilităţii, ale IFRS adoptate potrivit procedurii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate, precum şi cu alte prevederi legale aplicabile;
– categoriile de entităţi care intră în sfera de aplicare a reglementărilor;
– precizarea că situaţiile financiare anuale individuale, respectiv situaţiile financiare anuale consolidate, au componentele prevăzute de IAS 1;
– în scopul întocmirii situaţiilor financiare anuale, entităţile aplică IFRS, inclusiv prevederile IFRS 1 „Adoptarea pentru prima dată a Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (cu excepţia entităţilor care au declarat explicit şi fără rezerve că au întocmit situaţii financiare anuale în baza IFRS şi care se încadrează în cazurile prevăzute expres de IFRS 1);
– entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 27 alin. (3) din legea contabilităţii, întocmesc situaţiile financiare anuale conforme cu IFRS Ia data aleasă pentru întocmirea acestora;
– entităţile procedează la inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii şi evaluarea acestora potrivit prevederilor cuprinse în IFRS;
– obligativitatea auditării, potrivit legii, a situaţiilor financiare anuale individuale şi consolidate, întocmite în baza reglementărilor contabile conforme cu IFRS;
– odată cu situaţiile financiare anuale individuale întocmite de entităţi în baza reglementărilor contabile conforme cu IFRS, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată vor întocmi o situaţie care va cuprinde rezultatele retratării, în baza IFRS, a informaţiilor din contabilitatea organizată în baza Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
– începând cu exerciţiul financiar al anului 2013, societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată ţin contabilitatea în baza prevederilor IFRS;
– pentru asigurarea sistemului informaţional al statului, Ministerul Finanţelor Publice poate solicita entităţilor care aplică prevederile ordinului depunerea unei raportări contabile la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice care se întocmeşte pe baza datelor din balanţa de verificare cuprinzând elemente determinate potrivit prevederilor IFRS.
2. Aspectele reglementate de Proiectul de reglementări contabile conforme cu IFRS (Anexa la proiectul de ordin)
Proiectul de reglementări contabile cuprinde, în principal, aspecte referitoare Ia evidenţierea operaţiunilor economico-financiare în baza tratamentelor contabile prevăzute de IFRS, planul de conturi şi conţinutul conturilor, elaborarea, aprobarea, auditarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale individuale şi consolidate.
Principalele elemente cuprinse în proiectul de Reglementări contabile conforme cu IFRS
– Introducerea unor prevederi explicite referitoare la unele elemente care, potrivit IFRS, nu mai pot fi recunoscute ca active (exemplu: eliminarea cheltuielilor de constituire din categoria imobilizărilor necorporale, având în vedere criteriile de recunoaştere a unei imobilizări necorporale, precum şi tratamentul contabil (prevăzut de IAS 38);
– introducerea de conturi distincte de venituri şi cheltuieli pentru evidenţierea potrivit IAS 38 şi IAS 16, a diferenţelor rezultate cu ocazia reevaluării ulterioare a imobilizărilor necorporale şi corporale, respectiv conturile 755 „Venituri din reevaluarea imobilizărilor necorporale şi corporale” şi 655 „Cheltuieli din reevaluarea imobilizărilor necorporale şi corpora|e”;
– evidenţierea investiţiilor imobiliare într-un cont nou introdus, având în vedere prevederile IAS 40 „Investiţii imobiliare”;
– introducerea unor conturi pentru evidenţierea activelor biologice (contul 241 „Active bio|ogice”) şi a produselor agricole (contul 305 „Produse agrico|e”), având în vedere prevederile IAS 41 „Agricu|tura”;
– introducerea unui cont distinct pentru evidenţierea activelor imobilizate clasificate ca fiind deţinute în vederea vânzării (contul 311 „Active imobilizate deţinute în vederea vânzării”), potrivit IFRS 5, inclusiv conturi de pierderi şi câştiguri din deprecierea/aprecierea valorii acestora;
– introducerea de conturi noi pentru evidenţierea impozitului pe profit amânat, conform IAS 12;
– introducerea în capitalurile proprii a unor conturi distincte pentru elemente precum: beneficiile acordate angajaţilor sub forma instrumentelor de capitaluri proprii (ct. 1031 „Beneficii acordate angajaţilor sub forma instrumentelor de capitaluri proprii”), componenta de capitaluri proprii a instrumentelor financiare compuse (ct. 1032 „Componenta de capitaluri proprii a instrumentelor financiare compuse”);
– deschiderea în cadrul contului 105 „Rezerve din reevaluare” de conturi distincte pentru evidenţierea rezervelor din reevaluarea imobilizărilor necorporale şi a celor corporale;
– deschiderea în cadrul contului 117 „Rezultatul reportat” a unui cont distinct pentru evidenţierea surplusului din reevaluare inclus în rezerva din reevaluare (contul 1175 “Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaIuare”);
– restructurarea conturilor de provizioane din cadrul grupei 15 „Provizioane”, în sensul punerii de acord cu terminologia prevăzută de IFRS;
– restructurarea conturilor de venituri şi cheltuieli corespunzător modificărilor efectuate asupra conturilor de active şi datorii;
– introducerea de conturi distincte de venituri şi cheltuieli pentru evidenţierea modificării valorii juste a investiţiilor imobiliare înregistrate potrivit modelului bazat pe valoarea justă, respectiv conturile 7561 “Câştiguri din evaluarea la valoarea justă a investiţiilor imobiliare” şi contul 6561 “Pierderi din evaluarea la valoarea justă a investiţiilor imobiliare”;
– în cadrul conturilor de venituri şi cheltuieli au fost introduse conturi noi pentru evidenţierea scoaterii din evidenţă a unei investiţii imobiliare, respectiv conturile 7562 “Venituri din cedarea investiţiilor imobiliare” şi 6562 “Cheltuieli cu cedarea investiţiilor imobiliare”;
– introducerea de conturi distincte de venituri şi cheltuieli pentru evidenţierea modificării valorii juste a activelor biologice, respectiv a produselor agricole;
– în cadrul conturilor de venituri şi cheltuieli au fost introduse conturi noi pentru evidenţierea cedării activelor biologice, respectiv conturile 7573 “Venituri din cedarea activelor biologice” şi 6573 “Cheltuieli cu cedarea activelor biologice”.
Proiectul de ordin a făcut obiectul analizei în cadrul şedinţei din data de 30.07.2012 a Comisiei tehnice a Consiliului Contabilităţii şi Raportărilor Financiare (CCRF), la care au participat şi reprezentanţi ai principalelor firme de audit, precum şi ai Direcţiei Generale Legislaţie Cod Fiscal din Ministerul Finanţelor Publice, dedicată clarificării unor aspecte legate de aplicarea IFRS de către societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, precum şi în cadrul şedinţei Consiliului Superior al CCRF din data de 8 augusta.c.